Eβδομαδιαία Πολιτική – Οικονομική – Ναυτιλιακή – Φιλολογική εφημερίδα στην υπηρεσία των Δήμων του Πειραιά και των νησιών

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΥΜΝΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ ΜΑΚΑΡΙΣΜΟΙ.ΜΕΓΑΛΗΣ  ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ

Μ. Πέμπτη, το θείο δράμα κορυφώνεται και σηματοδοτεί την αρχήν του Πάθους του Κυρίου. Η δομή της Μ. Εβδομάδος  είναι αναπαράστασις της τελευταίας εβδομάδας, της επίγειας ζωής του Χριστού. Τα γεγονότα έχουν οριστεί κατά την ιστορικήν τους σειρά, ώστε οι πιστοί να παρακολουθούν την πορείαν προς το πάθος, την ταφήν και την Ανάστασιν, σαν να είναι παρόντες.

ΥΜΝΟΛΟΓΙΑ

Η εκκλησιαστικὴ ποίησις είναι το μεγάλο δώρο του Θεού εις τον άνθρώπον. Οι ύμνοι είναι παλμός της καρδιάς της Μεγάλης Εβδομάδος, το θέμα των οποίων είναι το μυστήριον της θείας οικονομίας, ο άνθρωπος και η σωτηρία του. Σε αυτό συντελεί η Υμνολογία, η οποία μας εισάγει και μας προετοιμάζει θεολογικά, να βιώσομεν, το υπερφυές και παράδοξον γεγονός του Παθους του Κυρίου και να απογειωθούμε στο άσπιλον κόσμον του Θείου Μεγαλείου.

ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ

Οι προφήτες έζησαν στους χρόνους της Π.Δ. και μετέφεραν το θέλημα του Θεού στους ανθρώπους. Οι προφητείες είναι άγγελμα από τον Θεόν και αρχίζουν πάντα με την λέξιν «Τάδε λέγει Κύριος». διότι ο προφήτης μεταφέρει ένα μήνυμα από τον Θεόν, που το βάζει στο στόμα του, με το Άγιον Πνεύμα και το μεταβιβάζει στους ανθρώπους.

Προφητείες, που εγράφησαν πριν χιλιάδες χρόνια, επαληθεύτηκαν κατά γράμμα από την επί γης ζωή του Κυρίου.

Τα πάθη του Κυρίου έχουν προαναγγελθεί από τους Προφήτας στην Π. Διαθήκην. Οι εκπληρωμένες προφητείες είναι από τα πλέον αδιάσειστα στοιχεία, ότι η Αγία Γραφή είναι όντως ο εμπνευσμένος λόγος του Θεού.

Η αξία της Π. Διαθήκης φάνηκεν, όταν οι προφητείες για τον Ιησού Χριστόν επαληθεύτηκαν. Οι Ευαγγελιστές τεκμηριώνουν τα γραφόμενά τους με τις προφητείες της Π.Δ.

Ο Ιησούς μαρτυρείται αιωνίως. Ζει πριν γεννηθεί. Ζει και ενεργεί, ο κόσμος τον περιμένει. Και κατά τον βιολογικόν του θάνατον, εξακολουθεί να ζει.

Ο Άγιος Χρυσόστομος διδάσκει απλά, ότι ολόκληρος η Π.Δ.βοά «ο Χριστός έρχεται», ενώ η Κ.Δ. πιστοποιεί ότι «ο Χριστός ήλθεν». Και οι δύο αποκαλύπτουν έναν Άγιον ευσεβή, δίκαιον, ελεήμονα, που επιθυμεί να φέρει κοντά Του τους αμαρτωλούς, μέσω της συγχωρήσεως και της δικής του θυσίας. Η Π.Δ. είναι γεμάτη από προτυπώσεις, προεικονήσεις, προφητείες για τον Χριστόν.

Μεγάλοι Προφήτες θεωρούνται ο Ησαΐας, ο Ιερεμίας, ο Δανιήλ, ο Ηλίας και ο προφητάναξ Δαυίδ.

Τις ημέρες της Μ. Εβδομάδος, διαβάζονται πολλές προφητείες.

Οι προφητείες του Ιερεμία και Ησαΐα, διαβάζονται το πρωί της Μ. Παρασκευής.

Ο Ιερεμίας προφητεύει ότι ο Κύριος θα έλθει και με δίκαια τιμωρίαν θα τιμωρήσει τους αμαρτωλούς (ια΄18, ιβ΄5,9-11, 14,15)

Ο Ησαΐας (νβ΄13-15, νγ΄12), προφητεύει ότι θα εκπληρώσει την αποστολήν Του, θα δοξαστεί και θα μεγαλυνθεί σε υπέρτατον βαθμόν. Θα δεχθεί ταπεινώσεις και εξευτελισμούς, εκ μέρους των ανθρώπων, θα σταυρωθεί για την δική μας ειρήνην και σωτηρίαν..

Στον Εσπερινόν του Μ. Σαββάτου διαβάζονται και οι ακόλουθες:

Ο Ιεζεκιήλ (λζ΄1-14) είδεν όραμα τα γυμνά οστά να ζωογονούνται με πρόσταγμα του Θεού.

Το συμβάν του Προφήτου Ιωνά (α΄1-16, β΄1-11,γ΄1-10), ο οποίος εξήλθεν αβλαβής την τρίτην ημέραν από την κοιλίαν του κήτους, προτυπώνει την τριήμερον ταφήν και Αναστάσιν του Κυρίου.

Ο Δανιήλ (γ΄1-23) προφητεύει για «τους τρεις εν καμίνω παίδας», που δεν εκαίοντο και προτύπωναν την Ανάστασιν του Κυρίου, ο οποίος ετάφη, ανέστη και δεν Τον άγγιξεν ο θάνατος.

ΜΑΚΑΡΙΣΜΟΙ

Μ. Πέμπτη απόγευμα, πριν από τα έκτον ευαγγέλιον διαβάζονται οι Μακαρισμοί του Κυρίου και είναι οι λόγοι που εξεφώνησεν εις την «επί του Όρους ομιλίαν». Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος (5,1).γράφει «Ο Κύριος ιδών τους όχλους, ανέβη εις το όρος….». Δεν αναφέρεται το όνομα του Όρους, διότι ο Κύριος, συνήθως ανέβαινε στο πλησιέστερον ύψωμα, για να Τον βλέπει ο όχλος. Και αυτήν την φοράν, (Μάρκ.γ΄13), αφού εξέλεξεν δώδεκα μαθητάς, ανέβηκεν σε κάποιο γειτονικό βουνό και τους μίλησε, για μίαν νέαν ανατέλουσα Βασιλείαν, την οποίαν θα κληρονομήσουν, όσοι έχουν φθάσει στην Μακαριότητα, τηρώντας τους Λόγους Του.

Οι Λόγοι αυτοί ονομάζονται «Μακαρισμοί», διότι αρχίζουν πάντα με την λέξιν «μακάριος» (ευτυχισμένος) σε γ΄ πρόσωπο Πληθυντικού. Η ομιλία αυτή του Κυρίου, απευθύνεται σε όλους  τους ανθρώπους, «στους πτωχούς τω πνεύματι, (δηλ. στους πνευματικά πτωχούς), στους πράους, στους ταπεινούς, στους θλιμμένους, στους καταδιωκομένους, στους πεινώντας και διψώντας την δικαιοσύνην και σε πολλές άλλες κατηγορίες ανθρώπων και λέγει: «Έλθετε προ Με και εγώ αναπαύσω υμάς».

Αγαπητοί μου Αναγνώστες, ας ικετεύσομεν με πίστιν τον Αναστάντα Κύριον: «Κύριε, Εσύ, που ενέκρωσας τον Άδην, τη αστραπή της θεότητος, νέκρωσον και τον φονικόν ιόν, ίνα ελεύθεροι, εν εκκλησίαις, υμνούμεν  και δοξάζομεν Σε, ως μόνος Παντοδύναμος».

ΚΑΛΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΝ ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ

Μαρία Τσακανίκα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *