Η επιβεβλημένη αξιολόγηση και οι ευθύνες της Υπουργού
Η αξιολόγηση των ΑΕΙ γίνεται εδώ και 50 χρόνια σ’ όλον τον κόσμο. Στο Ελλαδιστάν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές την αρνούνται λόγω των γνωστών αγκυλώσεων και της στενοκεφαλιάς των συνδικαλιστών. Πριν από κάποιες δεκαετίες να θυμίσουμε στους εκπαιδευτικούς πως οι μεγάλοι γλωσσολόγοι Χατζηδάκης και Κουρμούλης διάβαζαν με λυχνάρι κάτω από μια σκάλα… Πριν από χρόνια, διδασκαλία γινόταν και το απόγευμα για 2 ώρες καθώς και τα Σάββατα.
Οι παλαιοί δάσκαλοι μεταλαμπάδευαν την γνώση με πάθος, εμφυσούσαν υψηλές ιδέες και αξίες, τον πατριωτισμό, την φιλοτιμία, την φιλαλήθεια. Τότε η αξιολόγηση γινόταν από τον Επιθεωρητή που ρωτούσε στη τύχη μαθητές για τη διδαχθείσα ύλη. Έτσι, διαπίστωνε την ικανότητα του εκπαιδευτικού. Το αποτέλεσμα είχε επιρροή στη σταδιοδρομία του. Οι συνεπείς και οι φιλότιμοι φυσικά δεν φοβόταν την αξιολόγηση. Σήμερα πολλοί αδιαφορούν για την προετοιμασία ή βαριούνται να διδάξουν. Έτσι, οι μαθητές αναγκάζονται να παρακολουθήσουν φροντιστήρια για να καλύψουν τεράστια κενά.
Από τα τραγικά αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA προκύπτει ότι οι Έλληνες μαθητές είναι οι τελευταίοι στην κατανόηση του κειμένου και στα μαθηματικά. Μετά τα 2 χρόνια της πανδημίας και τις τεράστιες απώλειες στη διδακτική ύλη κατρακύλησε το επίπεδο κατάρτισης των μαθητών. Θα περίμενε κανείς η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ να προτείνουν παράταση του σχολικού έτους κατά 2 μήνες και κατάργηση εκδρομών. Οι Γερμανοί εκπαιδευτικοί κάνουν διαδηλώσεις για αύξηση των διδακτικών ωρών.
Η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ πρέπει να παρακολουθήσουν φροντιστήριο στην Ιαπωνία, όπου εκεί τα παιδιά διαμαρτύρονται όταν απεργούν οι καθηγητές! Όσοι αρνούνται να αξιολογηθούν είναι ανάξιοι και επίορκοι. Η διαδήλωσή τους στο Εφετείο ήταν μια τρύπα στο νερό και δυστυχώς χάθηκαν διδακτικές ώρες χρυσάφι, με τους μαθητές να τρέχουν στα καφέ. Ο εκπαιδευτικός είναι μια αναμμένη λαμπάδα που αναλίσκεται για να φωτίζει τους άλλους. Άρα, όταν ο μαθητής δεν ξέρει ποιος είναι ο Ελύτης και ποιος ο Σεφέρης, τότε ο καθηγητής δεν πρέπει ούτε να κοιμάται.
Οι εκπαιδευτικοί που διαπλάθουν και σμιλεύουν ψυχές ας αναλάβουν τις ευθύνες τους. Ας μην ξεχνούν τα σοφά λόγια του Ν. Καζαντζάκη: «Ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Και όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας το μαθητή του να φτιάξει δικές του γέφυρες».
Οι ευθύνες της Υπουργού είναι τεράστιες γιατί παρέλειψε να οργανώσει στα τρία κρατικά κανάλια συζητήσεις για την αξιολόγηση, με εκπροσώπους από τη ΔΟΕ, την ΟΛΜΕ, ΕΚΠΑ, ΕΜΠ, Έλληνα καθηγητή στο LSE, Cambridge, Oxford, Harvard, ΜΙΤ, Σορβόννη, UCL, Berkley, Βοστώνη και με Έλληνα φοιτητή στα πιο πάνω πανεπιστήμια. Εάν είχε γίνει αυτή η συζήτηση οι συνδικαλιστές θα είχαν κλειστεί στα καβούκια τους από την γύμνια των επιχειρημάτων τους.
Οι ευθύνες δασκάλων και καθηγητών είναι ιστορικές. Ας γυρίσουν σελίδα, ας κάνουν αυτοκριτική ώστε να σταματήσουν τις στρατιές αγραμμάτων.
«Το παιδεύειν την νεολαίαν είναι τι πλέον ή το εκπορθείν την Τροίαν» ΜΕΛΑΓΧΘΩΝ.
Γεώργιος Τρανταλίδης- Δικηγόρος