ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ
Ανοικτή επιστολή
Προς τους Δήμους Πειραιά, Κερατσινίου –Δραπετσώνας, Περάματος, Χαϊδαρίου, σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στους Δήμους τους όπου προβλέπεται η διέλευση βαρέων οχημάτων μεταφέροντα υλικά επιχωμάτωσης για το νέο λιμάνι στην Πειραϊκή –Επέκταση επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας ΟΛΠ ΑΕ
Αξιότιμοι Δήμαρχοι και Δημοτικοί Σύμβουλοι,
Το έργο επέκτασης κρουαζιέρας στην Πειραϊκή το οποίο εκτελείται από 1/4/2020 έχει επιφέρει σωρεία περιβαλλοντικών επιπτώσεων εις βάρος του περιβάλλοντος και της Δημόσιας Υγείας όχι μόνο στους δημότες του Πειραιά αλλά και των όμορων δήμων.
Στο Κερατσίνι ήδη λειτουργεί από την έναρξη του έργου ένα τεράστιο εργοτάξιο όπου μεταφέρονται, θραύονται και αποθηκεύονται μπάζα και χωματουργικά υλικά αγνώστου συστάσεως πνίγοντας στη σκόνη τους δρόμους, τις κατοικίες και τα σχολεία της περιοχής ενώ προγραμματίζονται στον ίδιο Δήμο δύο ακόμη νέα εργοτάξια για τις ανάγκες της κρουαζιέρας. Ο μόνος ελεύθερος προς τη θάλασσα χώρος του Δήμου, ο χώρος των Λιπασμάτων μετά την ολοκλήρωση του νέου λιμανιού κρουαζιέρας θα κλείσει σημαντικά τη θέα από τον Κράκαρη και θα επιβαρύνει με ρύπους τους επισκέπτες του χώρου.
Ήδη από τις αρχές του έργου παρακολουθήσαμε με κομμένη την ανάσα τη μεταφορά και απόρριψη των βυθοκορημάτων στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας, η οποία απόρριψη σταμάτησε με προσωρινή διαταγή που εξέδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας. Εξ άλλου τα απαιτούμενα υλικά επιχωματώσεων για το έργο της κρουαζιέρας καταστρέφουν τους φυσικούς πόρους των δήμων της Αττικής καθώς τα υλικά αυτά προέρχονται από λατομεία της ευρύτερης περιοχής της Ελευσίνας, γυμνώνοντας τα βουνά και τα νταμάρια της.
Στο προσεχές στάδιο του έργου, προβλέπεται η διέλευση φορτηγών μέσα από τους Δήμους Χαϊδαρίου, Περάματος, Κερατσινίου – Δραπετσώνας και Πειραιά με βαρύτατο αποτύπωμα πάνω στο περιβάλλον το κλίμα και την υγεία.
Συγκεκριμένα το ΥΠΕΝ με έγγραφό του στις 25/10/21 ζητά από τους Δήμους σας την έγκριση τεχνικής περιβαλλοντικής μελέτης ΤΕΠΕΜ για την διέλευση των βαρέων οχημάτων ενώ βρίσκεται σε ισχύ η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά η οποία απαγορεύει τις επιχωματώσεις από ξηράς δίπλα στο Ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή. Γίνεται σαφές ότι οι δικαστικές αποφάσεις και η Δικαιοσύνη δεν αντιμετωπίζονται με τον δέοντα σεβασμό από την Πολιτεία.
Η μεταφορά των υλικών θα γίνεται μέσω της Εθνικής Οδού Αθηνών Κορίνθου έως τη Λεωφόρο Σχιστού. Από τη Λ. Σχιστού τα βαρέα οχήματα ακολουθώντας μια πορεία περί τα 16km με γενική κατεύθυνση Ν-ΝΑ θα καταλήγουν στην περιοχή των εργασιών του έργου της Νότιας Επέκτασης του Λιμένα Κρουαζιέρας της ΟΛΠ ΑΕ.
Από την είσοδο των βαρέων οχημάτων στη Λεωφόρο Σχιστού έως Το Ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή στην Πειραϊκή το μέτωπο εργασιών θα διέρχεται από τις ακόλουθες οδούς:
Λεωφόρος Σχιστού, Πάροδος Λ. Σχιστού προς Πέραμα, Περιφερειακή Δραπετσώνας (Περιφερειακή Λεωφόρος ΟΛΠ), Ηετιώνεια Ακτή, Ακτή Κονδύλη, Ακτή Καλλιμασιώτη, Ακτή Ποσειδώνος, Ακτή Μιαούλη, Κόμβος Ξαβερίου, Ακτή Θεμιστοκλέους (εντός Επιβατικού Λιμένα).
Τα βαρέα οχήματα θα διέρχονται από τα όρια των ακόλουθων Δήμων (από βόρεια προς νότια): στον Δήμο Χαϊδαρίου για περίπου 3km, στον Δήμο Περάματος για περίπου 2,4km, στον Δήμο Κερατσινίου – Δραπετσώνας για περίπου 6,1km, στον Δήμο Πειραιά για περίπου 4,5km.
Η όδευση των φορτηγών μέσα από τις χωρικές εκτάσεις των πόλεων είναι μια μη αναγκαία συνθήκη για τη μεταφορά υλικών η οποία μπορεί να αποφευχθεί .Επίσης παραβιάζει τους περιβαλλοντικούς όρους που έχουν εγκριθεί από την ΑΕΠΟ 2020.
Μοναδικοί ωφελούμενοι από την διέλευση των φορτηγών είναι οι εργολάβοι της COSCO προκρίνοντας τον πιο φτηνό τρόπο μεταφοράς υλικών αλλά και τον πιο επιζήμιο για το περιβάλλον. Ειδικότερα στον Όρο 4.2.6.28 της ΑΕΠΟ 11/12/20 ορίζεται ότι τα υλικά θα μεταφέρονται δια θαλάσσης καθώς αυτός ο τρόπος μειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στον αστικό ιστό .Εσκεμμένα όμως αγνοήθηκε ο παραπάνω όρος και συντάχθηκε η τεχνική μελέτη ΤΕΠΕΜ για την διέλευση των βαρέων οχημάτων μέσα από τους Δήμους.
Καλούμε τους εμπλεκόμενους Δήμους αφού μελετήσουν τα στοιχεία που αναφέραμε να απορρίψουν την μελέτη αυτή ΤΕΠΕΜ που αφορά στη διέλευση των βαρέων μέσα από τους δρόμους τους, ως μη αναγκαία (εφόσον τα υλικά μπορούν να μεταφερθούν δια θαλάσσης επιλογή πιο δαπανηρή για τους εργολάβους) και ως επιβλαβή διότι επιφέρει σοβαρή υποβάθμιση στο περιβάλλον και τη Δημόσια Υγεία.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ