«Χρυσόστομος και μάρτυρες» Ομιλία π. Αεράκη στο Ενορία Εν Δράσει
Ομιλία με θέμα «Χρυσόστομος και μάρτυρες», πραγματοποίησε ο π. Δανιήλ Αεράκης της Ιεράς Μητροπόλεως Νικαίας, στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Τετάρτη 3 Νοεμβρίου.
Της ομιλίας, που δόθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…», προηγήθηκε Ιερά Παράκληση προς την Υπεραγία Θεοτόκο τη Βηματάρισσα
Το εισιτήριο για την βασιλεία των ουρανών, το κατακτούν οι άγιοι. Και από όλους τους αγίους, ασφαλέστερα οι μάρτυρες. Και ξεναγός στο χώρο των μαρτύρων, ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, ο μάρτυρας επίσκοπος της εξορίας και των βασανιστηρίων.
Ο Χρυσόστομος ήταν μάρτυρας και του λόγου και του αίματος, τόνισε ο π. Δανιήλ. Έδωσε τη μαρτυρία του με το χρυσό του στόμα. Αλλά και στόλισε την Εκκλησία με τα ματωμένα του παράσημα.
Η μαρτυρία του Ευαγγελίου είναι ομολογία μπροστά σε όλο τον κόσμο και απαιτεί θάρρος. Η μαρτυρία της ερμηνείας του Ευαγγελίου είναι θεολογική ομολογία και απαιτεί, εκτός από θάρρος, και πολύ κόπο. Η μαρτυρία του ζωντανού κηρύγματος είναι εποικοδομητική ομολογία, που απαιτεί και θάρρος και κόπο και αγάπη στους ανθρώπους.
«Στοιχίζει και η μαρτυρία με το στόμα και με την γραφίδα. Και ήταν σπουδαιότατος και σε αυτού του είδους την μαρτυρία, ο κήρυκας Χρυσόστομος. Αλλά η μαρτυρία του λόγου, στοιχίζει κόπο, θέσεις, διωγμούς, ονειδισμούς, δεν στοιχίζει όμως πάντοτε αίμα.
Άλλο όμως κόπος και προσφορά και αγάπη της ομολογίας, και άλλο η θυσία του αίματος, η προσφορά της ζωής, τα βασανιστήρια του μαρτυρίου.»
Το μαρτύριο γεννιέται από την ομολογία, συνέχισε ο π. Δανιήλ. Η ομολογία μπροστά στους ανθρώπους, μπροστά σε εχθρούς και δημίους, οδηγεί και σε μαρτύριο.
Δεν καταλήγει πάντοτε η ομολογία σε μαρτύριο σωματικό. Γι’ αυτό άλλωστε έχουμε και την τάξη των απλών ομολογητών. Αλλά οι άγιοι της μαρτυρικής Εκκλησίας, όταν ξεκινούν με θαρραλέα ομολογία, είναι σίγουροι ότι τους περιμένει το μαρτύριο. Δεν ομολογούν ακίνδυνα. Δεν ανήκουν στον ακίνδυνο χριστιανισμό, αλλά ανήκουν στον επικίνδυνο χριστιανισμό.
Το ήξεραν αυτό οι Απόστολοι. Η Διαθήκη του Χριστού, είναι Καινή και κόκκινη. Δεν αφήνει ο Χριστός κληρονομιά θρόνους, κοσμικές τιμές και μεγαλοπρεπείς εμφανίσεις. Αφήνει κληρονομιά τον ματωμένο Σταυρό Του.
Ο ιερός Χρυσόστομος παρουσιάζει το πρότυπο του μαρτυρίου, το θύμα και δράστη συγχρόνως της αγάπης, που «έπαθεν υπέρ ημών». Ο Χρυσόστομος ήταν μιμητής των μαρτύρων, γι’ αυτό και όταν τους εγκωμιάζει, επαναλάμβανε ότι, τιμή μάρτυρος, μίμηση μάρτυρος.
Θαυμάζει το ατρόμητο του μάρτυρα, θαυμάζει τους μάρτυρες που είναι τα πιο λαμπρά αστέρια του ουράνιου στερεώματος. Ο ίδιος ζούσε καθημερινά με το απόκριμα του θανάτου. Είχε την πρόθεση να πεθάνει, να δώσει και την ζωή του στον Σταυρό του Χριστού και στην Ανάσταση Του.