Eβδομαδιαία Πολιτική – Οικονομική – Ναυτιλιακή – Φιλολογική εφημερίδα στην υπηρεσία των Δήμων του Πειραιά και των νησιών

Διατροφή και υγεία

Διατροφή και Υγεία.

σπανάκιΣπανάκι: Ισχυρός σύμμαχος απέναντι στις ασθένειες

Με υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά, το σπανάκι προστατεύει τον οργανισμό από καρδιαγγειακές και σκελετικές παθήσεις

Προϊόν της μάνας γης, φυσική πηγή θρεπτικών συστατικών, το σπανάκι πρωταγωνιστεί ανάμεσα στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά για τις ευεργετικές του ιδιότητες και τα οφέλη του για τον οργανισμό. Οι βιταμίνες Α και Κ, το μαγγάνιο, το φυλλικό οξύ, το μαγνήσιο, ο σίδηρος, η βιταμίνη C και οι  βιταμίνες του συμπλέγματος Β περιέχονται σε ένα μόνο φλιτζάνι βρασμένο σπανάκι και υπερκαλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού για τις ουσίες αυτές.

Συνοδέψτε το με τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C, όπως λεμόνι, θυμάρι, μαϊντανό, ντομάτα ή πιπεριά για να ενισχύσετε την απορρόφηση του σιδήρου και ελαιόλαδο για την απορρόφηση της λουτεΐνης από τον οργανισμό και θωρακίστε την υγεία σας απέναντι σε διάφορους κινδύνους.

Μελέτες του Πανεπιστημίου του Harvard έχουν επιβεβαιώσει την προστατευτική δράση του σπανακιού για την καρδιά, η οποία προκύπτει από τις διάφορες αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχει. Τα 13 και πλέον είδη φλαβονοειδών που εντοπίζονται στο σπανάκι έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες και θωρακίζουν τα αγγεία, προσφέροντας προστασία από τα καρδιαγγειακά νοσήματα και τα εγκεφαλικά επεισόδια.

Μια άλλη αντιοξειδωτική ουσία, η λουτεΐνη, καθώς και η βιταμίνη Ε που βρίσκονται σε αφθονία στο σπανάκι έχουν συνδεθεί από τους επιστήμονες με τον μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη στις γυναίκες, καθώς και με τη μειωμένη στο μισό πιθανότητα πραγματοποίησης επέμβασης καταρράκτη στους άνδρες.

Φλαβονοειδή και πολυφαινόλες, δύο τύποι αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχονται στο σπανάκι έχουν συνδεθεί, σύμφωνα με έρευνες, με τον μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου των ωοθηκών σε ποσοστό που φτάνει μέχρι και το 40%, ενώ σε άλλη έρευνα διαπιστώθηκαν οι προστατευτικές ιδιότητες του σπανακιού απέναντι στον καρκίνο του οισοφάγου.

Η βιταμίνη Κ που βρίσκεται σε αφθονία στο σπανάκι βοηθά τα οστά να αποθηκεύσουν το ασβέστιο, προσφέροντας προστασία απέναντι σε παθήσεις όπως η αγγειακή ασβεστοποίηση και η οστεοπόρωση, ενώ μειώνει και τον κίνδυνο καταγμάτων. Ένα φλιτζάνι φρέσκο σπανάκι ημερησίως αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες μας σε σε βιταμίνη Κ, η οποία συνδέεται επίσης και με την αντιμετώπιση νευροεκφυλιστικών ασθενειών όπως η άνοια.

Φώτο σπανάκι

Σουσάμι, ο θεραπευτικός σπόρος

Σουσάμι, ταχίνι, χαλβάς είναι γεμάτα οφέλη για την υγεία μας. Πλήθος ερευνών πιστοποιούν την θεραπευτική δράση του σουσαμιού και των προϊόντων του. Η κατανάλωση σουσαμιού έχει συσχετιστεί με τη μείωση της χοληστερόλης, ενώ στο σησαμέλαιο αποδίδεται αντιυπερτασική δράση.

Το σουσάμι καθώς και τα προϊόντα που παράγονται από αυτό, δηλαδή το ταχίνι και ο χαλβάς, είναι πλούσια σε βιταμίνες, σε καλά λιπαρά και σε πολύτιμα αντιοξειδωτικά.

Και για να ξέρουμε τι τρώμε διευκρινίζουμε ότι το ταχίνι είναι πάστα επεξεργασμένου σουσαμιού, ενώ ο χαλβάς του μπακάλη έχει ως πρώτη ύλη το σουσάμι, επομένως διαθέτει και τα περισσότερα από τα θρεπτικά του συστατικά.

Στο σουσάμι περιέχονται βιταμίνες του συμπλέγματος Β (Β1, Β2, νιασίνη), ενώ το έλαιό του περιέχει άφθονη αντιοξειδωτική βιταμίνη Ε, κυρίως με τη μορφή της γ – τοκοφερόλης.

Τα κυριότερα μεταλλικά άλατα και ιχνοστοιχεία που περιέχονται στο σουσάμι είναι το ασβέστιο, ο φώσφορος, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος και το σελήνιο. Στο τελευταίο μάλιστα αποδίδεται σημαντική αντιοξειδωτική δράση.

Ταχίνι, σουσάμι και χαλβάς είναι γεμάτα ευεργετικά μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Όσο για το έλαιο του σουσαμιού, η θρεπτική του αξία προσεγγίζει εκείνη του ελαιόλαδου. Από την άλλη μεριά όμως είναι και πολύ πλούσια σε θερμίδες γι’ αυτό και πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο.

Το σουσάμι περιέχει φυτικές πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας. Είναι πλούσιο σε αμινοξέα όπως η μεθειονίνη, η τρυπτοφάνη και η αργινίνη, αλλά είναι φτωχό σε λυσίνη. Επομένως συνδυαζόμενο με τρόφιμα που περιέχουν λυσίνη, όπως τα όσπρια και οι ξηροί καρποί, η πρωτεΐνη που προκύπτει είναι υψηλότερης βιολογικής αξίας.

Μπορούμε να αλείψουμε με ταχίνι μια φέτα ψωμί ή μια φρυγανιά ή να το βάλουμε στο γιαούρτι αντί για μέλι ή μαζί με μέλι. Όσο για το σουσάμι μπορούμε να το συμπεριλάβουμε σε συνταγές μαγειρικής.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *