ΜΟΔΙΣΤΡΑ
“…Η μοδίστρα δούλευε κυρίως στο σπίτι της έχοντας μετατρέψει ένα δωμάτιο σε εργαστήριο. Περιστοιχιζόταν από μαθητευόμενες·νεαρά κορίτσια της γειτονιάς που δούλευαν αμισθί μαθαίνοντας την τέχνη. Εκτός από τις μετατροπές, φαρδέματα, στενέματα, κοντέματα, μακρέματα και επιδιορθώσεις έραβαν και καινούργια ρούχα κάθε είδους: παλτό, μαντό, φορέματα, φούστες, μπλούζες, πουκάμισα και ό,τι άλλο ρούχο απαιτεί η γυναικεία αμφίεση. Εκτάκτως δούλευε και στο σπίτι της πελάτισσας με μεροκάματο.
Κάθε αλλαγή στη μόδα έφερνε νέες δουλειές για τις μοδίστρες. Για παράδειγμα το φουρό, που έκανε τις γυναίκες να μοιάζουν με ανάποδα χωνιά. «Χτύπα το τακουνάκι σου και σύρε το χορό σου να σηκωθεί η φούστα σου να δούμε το φουρό σου» έλεγε το τραγουδάκι του Γιώργου Μητσάκη το 1957, που έγινε επιτυχία με το Τρίο Κιτάρα.
Τα γυναικεία περιοδικά της εποχής περιείχαν «φιγουρίνια» δηλαδή φωτογραφίες γυναικών ντυμένων με μοντέρνα ρούχα. Από εκεί διάλεγε η πελάτισσα το σχέδιο και το έδινε στην μοδίστρα για να το εκτελέσει. Τα υφάσματα πάντοτε τα αγόραζε και τα έφερνε η πελάτισσα. Ο κορσές, πολύ διαδεδομένος στον γυναικείο πληθυσμό της εποχής, κόμψευε την σιλουέτα κρύβοντας μερικές ατέλειες.
Ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος, που ενσωμάτωσε στις ταινίες όλες τις πτυχές της κοινωνίας, δεν άφησε τις μοδίστρες απ’ έξω. Χαρακτηριστική η σκηνή με την Ρένα Βλαχοπούλου που ξεμπρόστιασε την πελάτισσά της, η οποία, από την μια πρόβα στην άλλη, είχε παχύνει: «Σούζυ, τρως! Και ψεύδεσαι και τρως!».
Άρης Γαβριηλίδης
Απόσπασμα από το βιβλίο του
«Νοσταλγώντας τη δεκαετία του ’50 – Η ζωή σε μια συνοικία του Πειραιά”.