Δικαστικό «μπλόκο» στην επέκταση του λιμανιού Στον αέρα το Master Plan COSCO
«Στοπ» στην επέκταση του επιβατικού λιμένα Πειραιά βάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), καθώς με τρεις αποφάσεις του κρίνει ότι είναι μη νόμιμες οι πράξεις έγκρισης του έργου διότι δεν είχε προηγηθεί η στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση που προβλέπεται.
Ειδικότερα, η Ολομέλεια του ΣτΕ ακύρωσε τις πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, με τις οποίες είχαν εγκριθεί, στο πλαίσιο έγκρισης του Master Plan της εταιρείας «Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.) Α.Ε.», οι υποχρεωτικές επενδύσεις, βάσει της σύμβασης παραχώρησης στην Cosco, που συνήφθη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ο.Λ.Π. Α.Ε. και κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, καθώς και οι πρόσθετες επενδύσεις του Ο.Λ.Π. στο λιμάνι του Πειραιά.
Στο σκεπτικό των αποφάσεων αναφέρεται ότι:
1) Οι πράξεις έγκρισης είναι μη νόμιμες, διότι δεν είχε προηγηθεί, κατά παράβαση της οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της κοινής υπουργικής απόφασης ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΥΠΕ/οικ. 107017/28.8.2006, στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένα του Πειραιά, που περιλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα του Πειραιά, νέο χερσαίο επιβατικό σταθμό, τέσσερα νέα ξενοδοχειακά συγκροτήματα, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων στον εμπορικό Λιμένα Ηρακλέους και την κατασκευή πενταώροφου κτηρίου στάθμευσης αυτοκινήτων στον Προβλήτα Ηρακλέους και νέων αποθηκών σε χώρο 80 στρεμμάτων (μειοψήφησαν επτά σύμβουλοι Επικρατείας).
2) Άκυρη είναι η πράξη του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με την οποία χορηγήθηκε η άδεια κατασκευής του έργου της νότιας επέκτασης του επιβατικού λιμένα Πειραιά.
3) Καταργήθηκε η τρίτη δίκη-υπόθεση, με την αιτιολογία ότι προσβάλλονταν οι πράξεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων οι οποίες ακυρώθηκαν με την πρώτη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ (547/2022).
Η δικαστική απόφαση του ΣτΕ είναι μία μεγάλη νίκη τν κατοίκων και των συλλογικοτήτων της πόλης και του ευρύτερου Πειραιά, που προσπάθησαν με τις κινητοποιήσεις τους να αποτρέψουν την έγκριση των σχεδίων της Cosco.
Ταυτόχρονα, έγιναν προσφυγές στο ΣτΕ, από κατοίκους που εκφράζονταν από το κίνημα «ΟΧΙ ΛΙΜΑΝΙ ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΙΚΗ», από το Εργατικό Κέντρο Πειραιά και από τον Δήμο Κερατσινίου – Δραπετσώνας, κατά της έγκρισης του Master Plan.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας αποδέχθηκε τη λογική των προσφυγών και ακύρωσε τα σχέδια της Cosco. Αυτό συνιστά μια πρώτη νίκη στον αγώνα των κατοίκων για μια ανθρώπινη ζωή, απέναντι σε μια λογική που θέλει το λιμάνι να αναπτύσσεται σε βάρος των πόλεων, με μοναδικό κριτήριο το κέρδος του ιδιώτη.