Eβδομαδιαία Πολιτική – Οικονομική – Ναυτιλιακή – Φιλολογική εφημερίδα στην υπηρεσία των Δήμων του Πειραιά και των νησιών

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ

ΘΕΟΦΑΝΕΙΑΣτις 6 Ιανουαρίου η Εκκλησία μας εορτάζει την μεγάλη Δεσποτικήν εορτή των Θεοφανείων ή Επιφανείων, ή Άγια Φώτα. Είναι ένα μυστήριον θείον και υψηλόν. Ο Κύριος με τον ερχομόν του, επλήρωσε όλον τον κόσμον με την Χάριν του Θεού. Άπλωσε την θεουργικήν του δύναμιν και την λαμπρότητά του, σε όλην την φύσιν, διότι Αυτός είναι το αληθινόν φως, το φωτίζον και αγιάζον πάντα άνθρωπον ερχόμενον στον κόσμον.

Η αγία αυτή ημέρα των Φώτων, την οποίαν έχομεν αξιωθεί να εορτάσομε, έχει μεν αρχήν το βάπτισμα του Χριστού, του αληθινού φωτός, το οποίον έχομεν λάβει όλοι από τον Θεόν, κατά την δημιουργίαν, για να φωτίζει όλον τον κόσμον. Δυστυχώς το φως αυτό ο άνθρωπος το έχει σκοτεινιάσει και αδυνατίσει. Ο φιλάνθρωπος όμως Κύριος, μας καλεί, λέγοντας, εγώ είμαι το φως του κόσμου, πλησιάστε με και πάρετε φως και τα πρόσωπά σας δεν θα σκοτεινιάσουν ποτέ, διότι θα έχουν την σφραγίδα του αληθινού φωτός.

Όσοι Τον επίστευσαν είναι άξιοι, έβαλαν στις καρδιές τους ολόκληρον τον Χριστόν.

Εις την σημερινήν εορτήν μας δίνεται η ευκαιρία να θυμηθούμε τον Θεόν, να κατεβούμε στον ποταμό μαζί Του και να ανεβούμε μαζί Του φωτισμένοι. Σήμερα ο Χριστός βαπτίζεται και αγιάζεται η φύσις.

Στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον περιγράφεται η Βάπτισις του Κυρίου (Ματθ. 3,13-17).

Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής έμεινε και δίδασκε στην έρημο σε όλη του την ζωή, Δεν είχε καμιά υλική φροντίδα, καμία υλική ηδονή. Έγινε γνωστός μόνον την ημέρα, που ήλθε ο Κύριος για να βαπτιστεί. Εκήρυττε το βάπτισμα, που έπρεπε να συνοδεύεται με εσωτερικήν μετάνοιαν, για επιτύχουν οι άνθρωποι την άφεσιν των αμαρτιών.

Όταν έφτασε ο κατάλληλος χρόνος, ο Ιησούς ήλθεν από την Γαλιλαίαν εις τον Ιορδάνη, για να βαπτιστεί από τον Ιωάννη, ο οποίος με επιμονήν τον εμπόδισε λέγοντας: Εγώ έχω ανάγκη να βαπτιστώ από Εσένα, όχι Εσύ από εμένα. Ο Ιησούς του είπε: Έτσι πρέπει να γίνει, για να εκπληρωθεί, κάθε εντολή του Θεού. (κατά Ματθαίον γ΄13-17).

Ήταν απεσταλμένος από τον Θεόν, σύμφωνα με την προφητεία του Μαλαχίου, για να προετοιμάσει τις ψυχές των ανθρώπων, να υποδεχτούν ως Σωτήρα και Λυτρωτήν τον Κύριον.

Ο  Ιωάννης κήρυττε ότι «ο οπίσω ερχόμενος ισχυρότερός μου εστίν. Εκείνον προσμείνατε, διότι από Εκείνον θα δεχτείτε το τέλειον βάπτισμα». Το βάπτισμα του Ιωάννη ήταν ανώτερο από το βάπτισμα των Ιουδαίων, το οποίον καθάριζε μόνον τις σωματικές ακαθαρσίες, ενώ του Ιωάννη απάλλασσε τον άνθρωπον από τα αμαρτήματα, καθάριζε την ψυχήν και χορηγούσε το Άγιον Πνεύμα.

Την ημέρα της Βαπτίσεως, είχαμε επίσημη ομολογία, ότι ο Υιός και λόγος του Θεού είναι ο εις (ένας) της Τριάδος. Και φωνή ακούστηκε από τους ουρανούς που έλεγε «Ούτος εστί ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ώ ευδόκησα». δηλ. Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, ως άνθρωπος απολύτως αναμάρτητος και με ευχαρίστησε σε όλα.(κατά Μάρκον α΄11).

Και αμέσως σχίζονται οι ουρανοί και το Πνεύμα  κατέβαίνει με μορφή περιστεράς, επειδή η περιστερά είναι από όλα τα πτηνά το πιο άκακο και αβλαβές. Είναι και το έμβλημα της καθαρότητος. Η εμφάνισίς της συμφωνεί με την γλυκύτητα και τον ειρηνικόν χαρακτήρα της βασιλείας του Χριστού. (Ιωάν. Χρυσοστόμου).

Ο Ιωάννης Τον άφησε να βαπτισθεί. Ο Ιησούς  όμως αμέσως  εβγήκε από το νερό, γιατί  ήταν αναμάρτητος και δεν είχεν καμίαν αμαρτία, για να  εξομολογηθεί. Ενώ όσοι είχαν αμαρτίες, έμεναν μέσα, όσο χρόνο διαρκούσε η εξομολόγησίς των. Ο Κύριος έθαψε όμως μέσα στο νερό, όλον τον παλαιόν Αδάμ και να αγιάσει πριν απ’ αυτούς τον Ιορδάνην για να βασιλεύσει παντού η δικαιοσύνη. Ο Χριστός έγινε γνωστός, όχι όταν εγεννήθη, αλλά όταν εβαπτίσθη.

Το γεγονός της Βαπτίσεως λέγεται Θεοφάνεια και Επιφάνεια. Η λέξις Θεοφάνεια προέρχεται από το αποστολικό χωρίον «Θεός εφάνη εν σαρκί» (Α΄ Τιμόθεον (3,16.). Δηλ. ο Θεός εφανερώθη σαρκωμένος, απεδείχθην αληθής Μεσσίας διά του Πνεύματος, εφάνη ορατός εις τους Αγγέλους… ό κόσμος Τον επίστευσεν ως Θεάνθρωπον και τέλος ανελήφθην με δόξαν.

Και η λέξις Επιφάνεια προέρχεται από το αποστολικόν χωρίον «επεφάνη η χάρις του Θεού, η σωτήριος πάσιν ανθρώποις». (Προς Τίτον 2.11-13) Δηλ. διά της ενανθρωπήσεως του Υιού του Θεού, εφανερώθη σε όλους τους ανθρώπους, η χάρις του Θεού, που είναι σωτήριος για όλους.

Αγαπητοί μου Αναγνώστες ας δοξάσομεν τον Κύριον «Έσωσας εκ πλάνης, των ανθρώπων το γένος, διό Σε ικετεύομεν, σώσον τον κόσμον Σου».

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ

ΔΟΞΑ ΤΩ ΕΝ ΤΡΙΑΔΙ ΘΕΩ

Mαρία Τσακανίκα

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *