ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Ε.Β.Ε.Π. ΣΤΗΝ ΚΕΕΕ ΜΕ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΟΝ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
Ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Βασίλης Κορκίδης, στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας της Κ.Ε.Ε.Ε ανάπτυξης διαλόγου με την Κυβέρνηση, που αφορά στη λήψη δέσμης μέτρων στήριξης του τουριστικού κλάδου, απέστειλε τις κάτωθι βασικές προτάσεις, με επίκεντρο τον Θαλάσσιο Τουρισμό:
Ακτοπλοΐα
Η ακτοπλοΐα είναι ο κύριος στυλοβάτης της οικονομικής ανάπτυξης της νησιωτικής χώρας και ο θεματοφύλακας της εδαφικής συνοχής της νησιωτικής προς την ηπειρωτική χώρα. Η ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συνδέσεων επί της ουσίας, και πέραν των θεμάτων που απασχολούν τις ακτοπλοϊκές εταιρίες επι των οποίων έχει τοποθετηθεί αρμοδίως ο ΣΕΕΝ, συνδέεται με τις λιμενικές υποδομές των νησιωτικών συγκροτημάτων οι οποίες παραμένουν σε μία κατάσταση μη ικανή να εξυπηρετήσει σωστά και με ασφάλεια τις ταχύπλοες και συμβατικές μονάδες του ακτοπλοϊκού στόλου που καλύπτουν τις συνδέσεις με ανοδομές υποτυπώδεις και παραπέμπουσες στο κατ’ ευφημισμό “couleur locale”. Οι αιτίες για μία σειρά αστοχιών αποδίδεται στην εμπλοκή ή μάλλον στις συναρμοδιότητες των υπουργείων Εθνική Αμύνης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Εσωτερικών, Οικονομικών, Ανάπτυξης και Τουρισμού.
Παραμένει στόχος η βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των ταξιδιωτών- τουριστών τόσο στα μεγάλα όσο και στα μικρά νησιά αλλά και των μόνιμων κατοίκων.
Υδατοδρόμια
Ενώ έχει αδειοδοτηθεί ένας αριθμός υδατοδρομίων ωστόσο δεν έχουν ξεκινήσει επι της ουσίας τα απαιτούμενα έργα στις λιμενικές εγκαταστάσεις ενώ ασαφές παραμένει το θέμα των πύργων ελέγχου που θα απαιτηθούν κατά περίπτωση για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας αλλά και των υποστηρικτικών υπηρεσιών που πρέπει να αναπτυχθούν στα νησιά. Πρόκειται για μια «νέα αγορά», η οικονομική βιωσιμότητα της οποίας δεν θεωρείται «δεδομένη» και μένει να αποδειχθεί.
Τομείς θαλάσσιου τουρισμού
Κρουαζιέρα
Οι λιμένες κρουαζιέρας διακρίνονται σε home – ports (λιμάνια που αποτελούν αρχικό ή τελικό ή ακόμα και τα δύο σημεία για μια κρουαζιέρα), ports of call (λιμάνια που επισκέπτεται ένα κρουαζιερόπλοιο κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας) και hybrid ports (λιμάνια που αποτελούν μίγμα των δύο προηγούμενων κατηγοριών, καθώς δρουν ως το αρχικό ή /και το τελικό σημείο για μερικά δρομολόγια κρουαζιέρας, αλλά και δρουν ως ενδιάμεσο σημείο για άλλα). Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον των λιμένων κρουαζιέρας προσανατολίζεται στο να αποτελέσουν λιμένες εκκίνησης / τερματισμού (home ports).
Προτείνεται:
– Η βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ Ελλήνων και ξένων πρακτόρων κρουαζιέρας (cruise ship operators), φορέων διοίκησης χρήσης και εκμετάλλευσης λιμένων και άλλων εμπλεκομένων.
– Ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών και διαφοροποίησης του «προϊόντος», δηλ. εξατομίκευσης για την ικανοποίηση και των πλέον απαιτητικού πελατών
– Προσφορά Πακέτων Τουριστικών Προϊόντων – σύνδεση και προώθηση τουριστικών αξιοθεάτων ενδοχώρας – guest hosting αλλά και συνεργειών όπως ο θρησκευτικός και ο συνεδριακός τουρισμός.
– Επέκταση της τουριστικής περιόδου – εύρους εποχικότητας – χειμερινός τουρισμός.
Yachting
Η χώρα μας θα πρέπει να εκσυγχρονίσει τομείς σημαντικούς για την υποδοχή αυτού του τομέα θαλάσσιου τουρισμού, το yachting, όπως τη νομοθεσία της, τις μαρίνες, τις υπηρεσίες παροχής υπηρεσιών, για να δημιουργήσει ένα δόκιμο περιβάλλον παραμονής και φιλοξενίας. Η Ελλάδα «μπορεί να γίνει το νέο Yachting Home Port παγκοσμίως. Το yachting είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός που οι νέοι μπορούν να στοχεύσουν για ένα ευοίωνο και προσοδοφόρο μέλλον.
Το yachting πρέπει να «αποενοχοποιηθεί» καθώς έχει εσφαλμένα καταχωρηθεί ως μια μορφή τουρισμού για υπερυψηλά εισοδήματα και άστοχα ότι δεν προσφέρει τίποτα στις τοπικές κοινωνίες.
Όσον αφορά στο ισοζύγιο μαρίνων στο Αιγαίο η σχέση βαρύνει υπέρ της Τουρκίας καθώς εμείς διαθέτουμε 22 μαρίνες με 8.100 θέσεις ελλιμενισμού και στην Τουρκία υπάρχουν 67 μαρίνες με 30.000 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού».