Ιερός Ναός Ευαγγελιστρίας Πειραιά..Ενορία Εν δράσει Απαντήσεις σε λειτουργικές απορίες
Ομιλία με θέμα «Απαντήσεις σε λειτουργικές απορίες Α´», πραγματοποίησε ο Αρχιμανδρίτης π. Δανιήλ Ψωίνος,Ιεροκήρυκας τηςΙεράς Μητροπόλεως Πειραιώς, στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Τετάρτη 1 Νοεμβρίου.
Της ομιλίας, που δόθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…», προηγήθηκε Ιερά Παράκληση προς την Υπεραγία Θεοτόκο τη Βηματάρισσα.
Η ομιλία του π. Δανιήλ ήταν η 1η από τις τρεις που θα πραγματοποιήσει στο πλαίσιο των φετινών εκδηλώσεων, απαντώντας σε μία σειρά πρακτικών λειτουργικών ερωτημάτων και αποριών που απασχολούν και τίθενται κατά καιρούς από πολλούς πιστούς.
Μία πρώτη απορία που ανέφερε, προέρχεται από το ερώτημα κάποιων γονέων αν μπορούν να χρίσουν το αβάπτιστο παιδί τους με άγιο ευχέλαιο. Η απάντηση είναι αρνητική, γιατί κάθε αβάπτιστος, ακόμα και ένα μικρό παιδί, που είναι αγνό και καθαρό, δεν μπορεί να συμμετέχει στα μυστήρια της Εκκλησίας και το ευχέλαιο είναι μυστήριο στο οποίο συμμετέχουν μόνο οι βαπτισμένοι.
Βεβαίως μπορεί ο Ιερέας να διαβάσει μία ευχή, γιατί είναι μία προσευχή στην οποία μπορεί να συμμετάσχει κι ένας κατηχούμενος, όπως για παράδειγμα η ευχή που διαβάζει σε ένα νεογέννητο παιδί την ημέρα της γέννησης του και ευλογεί τον ερχομό του νέου ανθρώπου στον κόσμο, ή η ευχή της ονοματοδοσίας που διαβάζεται την 8η ημέρα από την γέννηση καθώς και οι ευχές της 40ης ημέρας.
Μάλιστα ο π. Δανιήλ ξεκαθάρισε ότι το μυστήριο του βαπτίσματος είναι άσχετο με την ονοματοδοσία που γίνεται την 8η ημέρα, ενώ με την βάπτιση γινόμαστε μέλη της Εκκλησίας.
Σε αυτό το πλαίσιο, ένα άλλο ερώτημα αφορά την είσοδο του παιδιού, αν είναι αγόρι, στο άγιο βήμα την ημέρα του σαραντισμού του, δεδομένου ότι είναι αβάπτιστο. Σε αυτή την περίπτωση, όπως εξήγησε, το παιδί είναι κατηχούμενος και πρόκειται να βαπτιστεί, γι’ αυτό και η τάξη της Εκκλησίας ορίζει πως στον εκκλησιασμό του 40νθήμερου παιδιού, πρέπει να μπαίνει στο άγιο βήμα.
Ακόμη αναφέρθηκε σε κάποια τραγικά πράγματα που γίνονται κατά την τέλεση του μυστηρίου του γάμου και δεν έχουν θέση μέσα στην Εκκλησία. Ενώ μιλώντας για τον μικρό και μεγάλο Αγιασμό, εξήγησε ότι ο Αγιασμός την παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων, λέγεται μεγάλος γιατί είναι μεγάλη η ημέρα και έχει περιβληθεί με μια εξαιρετική τιμή και σεβασμό, γιατί χρησιμοποιείται σε ορισμένες περιπτώσεις.
Σταμάτης Μιχαλακόπουλος