Eβδομαδιαία Πολιτική – Οικονομική – Ναυτιλιακή – Φιλολογική εφημερίδα στην υπηρεσία των Δήμων του Πειραιά και των νησιών

ΑΠΟΨΕΙΣ

ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΝΥΣΣΗΣ

Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, αδελφός του Μεγάλου Βασιλείου, εγεννήθην εις την Νεοκαισάρειαν του Πόντου, φιλόσοφος περισσότερο και λιγότερο Θεολόγος. Τιμάται και εορτάζεται από την Ορθόδοξη και Καθολική Εκκλησία, στις 10 Ιανουαρίου.

Έλαβε μόρφωσιν ίδια με τον αδελφόν του και διακρίθηκε για την ευφυΐα του, την επιμέλειάν του, αλλά και για την φιλοσοφίαν του. Έχει γράψει και τον περίφημον λόγον «περί ψυχής και αναστάσεως», ο οποίος έπρεπε να μελετηθεί στην σημερινή άθεη εποχή.

Νυμφεύτηκε την Θεοσέβεια, γυναίκα με πίστη στον Θεόν και χριστιανή, Όμως δεν έμελλε να ζήσει μαζί της, διότι ξαφνικά απέθανε και ο Γρηγόριος θεώρησε ότι είναι θέλημα Θεού και ο ισχυρός του χαρακτήρας, τον έστρεψε αμέσως στο φιλανθρωπικό του έργο. Στα σαράντα του χρόνια, εξελέγην Επίσκοπος Νύσσης, μίας κωμοπόλης της Καππαδοκίας.

Δεν έμελλε όμως να ζήσει και να συνεχίσει το έργο του. Ο σκληρός διώκτης των χριστιανών Αρειανός, διατάζει τον διωγμόν του, λέγοντας ότι έξελέγη αντικανονικά και επέστρεψε στην Νύσσα, εκεί όπου οι κάτοικοι τον υπεδέχθησαν θριαμβευτικά. Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος καθόρισε το 1998 μ.Χ. να εορτάζεται η μνήμη του 10 Ιανουαρίου.

ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ

Τον μήνα αυτόν, στις 6 Ιανουαρίου εορτάζεται από την Ορθόδοξη Εκκλησία, η Μεγάλη Δεσποτική εορτή της Βαπτίσεως του Κυρίου, μυστήριον θείον και υψηλόν, το οποίον δημιουργεί λαμπρότητα. Λέγεται Θεοφάνεια ή Επιφάνεια, διότι την ημέρα αυτή φανερώθηκαν και τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδος. Δηλαδή ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα. Σύμφωνα με τις Γραφές συνέβη κατά την Βάπτιση του Ιησού. Λέγεται και Φώτα, διότι κατά τους πρώτους Χριστιανικούς χρόνους, οι άνθρωποι βαφτίζονταν, φωτίζονταν και εγένοντο Χριστιανοί.

Στις 7 Ιανουαρίου εορτάζεται και ο Άγιος Ιωάννης, ο Βαπτιστής ο αγιότερος απ’ όλους τους θεοφόρους άνδρες, που έζησαν ποτέ στην γη.

Βρίσκεται στην πιο υψηλή κορυφή, πάνω απ’ όλους τους αγίους, τους οσίους, όλων των αιώνων, ξεπερνάει κάθε θαύμα. Ήταν το χέρι του Θεού επάνω του, όπως λέγει η Αγία Γραφή. Επιτελώντας και πάλι, όπως πριν την Γέννησίν του, πράγματα θαυμαστά. Και βαπτίστηκε ο Χριστός, κατά τον Άγιον Ιωάννη τον Δαμασκηνόν, όχι για να συγχωρεθούν οι αμαρτίες του, διότι ήτο αναμάρτητος, αλλά για να δώσει θεία χάρη και αξία στους βαπτιζόμενους. Και αμέσως άνοιξαν σε Αυτόν οι ουρανοί, Έγινε συμφιλίωσις των ορατών με τα αόρατα, γέμισαν με χαρά τα ουράνια τάγματα, θεραπεύτηκαν τα επίγεια νοσήματα. Και αμέσως άνοιξαν οι ουρανοί και αυτό έγινε για χάρη τριών παράξενων πραγμάτων. Επειδή βαπτιζόταν ο νυμφίος Χριστός, έπρεπε ο ουράνιος θάλαμος να ανοίξει τις λαμπερές του πύλες. Και όταν το Άγιο Πνεύμα, με μορφή περιστεράς κατήρχετο και η φωνή του Πατέρα ακουγόταν παντού. Και έλεγε «ούτος εστί ο Υιός του Θεού, ο αγαπητός, (εν ω ηυδόκησα) δηλαδή είναι ο εκλεκτός μου».

Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος εξηγεί για πιο λόγο αναφέρεται η εμφάνιση της περιστεράς. Η περιστερά είναι ένα άκακο, ήμερο και καθαρό. Πτηνό Επειδή και το Πνεύμα είναι Πνεύμα πραότητος, για αυτό φανερώνεται και σε αυτό, διότι ο Μεσσίας είναι πράος και ταπεινός στην καρδιά. Δεν κατεβαίνει με μορφή αετού, ο οποίος είναι ο βασιλιάς των πτηνών, δεν είναι ούτε άκακο, ούτε αβλαβές. Η περιστερά ήταν το μόνο από τα πτηνά, που προσφερόταν ως θυσία. Και ο Χριστός, δια του αιωνίου Πνεύματος, πρόσφερε τον εαυτόν του άμεμπτη θυσία στον Θεόν… Η περιστερά εδώ συμφωνεί προς την γλυκύτητα και τον ειρηνικό χαρακτήρα της βασιλείας του Χριστού.

Αγαπητοί μου Αναγνώστες,

Ας ικετεύσομε τον Κύριον να μας φωτίζει, ψάλλοντας το γνωστόν σε όλους Απολυτίκιον της εορτής: «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου Σου Κύριε, η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις, του γαρ Γεννήτορος η φωνή προσεμαρτύρει Σοι, αγαπητόν Σε Υιόν ονομάζουσα και το πνεύμα εν είδει περιστεράς εβεβαίου του λόγου το ασφαλές. Ο επιφανείς Χριστέ ο Θεός και τον κόσμον φωτίσας, δόξα Σοι».

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ

ΜΕ ΤΗΝ ΦΩΤΙΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ

Μαρία Τσακανίκα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *