Eβδομαδιαία Πολιτική – Οικονομική – Ναυτιλιακή – Φιλολογική εφημερίδα στην υπηρεσία των Δήμων του Πειραιά και των νησιών

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Το ζητούμενος της Ευρύτερης Παιδείας στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Την Πέμπτη 16 Ιανουαρίου 2025, στην Ιστορική βιβλιοθήκη του ιδρύματος Λασκαρίδη, τα συνεργαζόμενα σχολεία της Ελληνογαλλικής Σχολής Saint Paul και της Παιδαγωγικής Birds, διοργάνωσαν μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση με το θέμα της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Ομιλητές: Άννα Διαμαντοπούλου, Στέλιος Ράμφος, Στέλιος Κρασσάς. Χαιρετισμούς απηύθυναν η κ. Κάλη Κυπαρίσση, ο κ. Μάνθος Ρούσσος και ο Θόδωρος Κατσικάρος.

Βεβαίως οι εκπαιδευτικοί και όχι μόνο θα έπρεπε να είχαν αρχίσει να προβληματίζονται και να παίρνουν μέτρα, πριν από πάρα πολύ καιρό. Ήδη όπως ειπώθηκε, απόφοιτοι δεν μπορούν να συντάξουν ένα κείμενο. Δεν έχουν κρίση να ελέγξουν αυτά που τους «σερβίρει» ο υπολογιστής τους η ΔΕΠΥ έχει γενικευτεί ειδικά μετά τον 2ετή εγκλεισμό, τα ψυχολογικά προβλήματα από την αστραπιαία διακοπή πληροφοριών και εικόνων συσσωρεύονται και οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αντιμετωπίσουν όλο και νέα όλο και μεγαλύτερα προβλήματα και προκλήσεις.

Το Υπουργείο θα έπρεπε να αντιτάξει ανθρωπιστικές σπουδές, επιμόρφωση δασκάλων και καθηγητών με λίγα λόγια να στοχεύσει στο αληθινό νόημα της Παιδείας, το οποίο όμως απαιτεί αρχές, αξίες και κανόνες που η τεχνολογία απλώς τα προσπερνά, σφυρίζοντας αδιάφορα και προκλητικά, θα έλεγα.

Ακόμα και πρακτικά τίθενται ζητήματα που δεν μπορούν να λυθούν. πχ. Οι υπολογιστές ανήκουν σε ιδιωτικές εταιρίες, την ΙΒΜ, την Microsoft κλπ, οπότε αυτομάτως τα εκπαιδευτικά προγράμματα βρίσκονται κάτω από την επίβλεψη αυτών των εταιριών.

Αναφέρθηκε ότι στην Κίνα, νομίζω, τα παιδιά φορούν κάτι σαν στεφάνι στη διάρκεια του μαθήματος και μέσω αυτού ο δάσκαλος μπορεί να γνωρίζει το κάθε τι που συμβαίνει στο κεφάλι του μαθητή και έτσι να γίνεται, υποτίθεται, εξατομικευμένο μάθημα.

Θυμάμαι αυτό που έλεγε ένας σπουδαίος καθηγητής: «Μπαίνω στην τάξη και κοιτάω στα μάτια τους μαθητές μου και κάνω μάθημα πάντα, εμπνεόμενος από την ανταπόκριση που βλέπω στο βλέμμα τους!». Είναι η μαγική στιγμή που ανάβει μια σπίθα στην ψυχή του μαθητή. Γιατί αυτό είναι παιδεία. Όχι το γέμισμα κάποιου δοχείου με Νταταϊσμούς και άλλες ακατανόητες, άχρηστες και επικίνδυνες «γνώσεις».

Είχαμε κάποτε τη σοφία και τη χάσαμε λόγω γνώσεων είχε πει ο T. S. Elliot… Με την τεχνητή νοημοσύνη της βάζουμε και ταφόπλακα.

Αλλά οι ολοκληρωτικές αντιλήψεις οδηγούν, όχι μόνο στη στέρηση της Ελευθερίας, διότι αυτό που επιχειρείται από την τεχνητή νοημοσύνη, όπως είπε ο κ. Ράμφος, πάντα φιλοσοφημένος, είναι η κωδικοποίηση του νοήματος. Η ανθρώπινη σκέψη κατευθύνεται και περιορίζεται και ελέγχεται και ακρωτηριάζεται με το πρόσχημα της ευκολίας και άλλων επιφανειακών πλεονεκτημάτων, η τεχνολογία επιβάλλεται οπότε δεν μπορούμε να μιλούμε πια για εργαλεία αλλά για περιβάλλοντα. Τόσο σύνθετα βεβαίως και τόσο τρομακτικά ακατανόητα που ο Λαβύρινθος του Θησέα μοιάζει περίπατος. Άλλωστε ο Μινώταυρος ήταν γνωστός ενώ τώρα δεν ξέρουμε ποιος είναι ο Μινώταυρος.

Η κ. Διαμαντοπούλου μίλησε για παγκόσμιες διασκέψεις που θα μπορούσαν να γίνουν για να συζητηθούν τα διαρκώς προκύπτοντα προβλήματα της τεχνολογίας σε όλους τους τομείς Ναι! Όπως γίνεται και για το περιβάλλον, για την Ειρήνη και άλλα ζητήματα που βλέπουμε πως καταλήγουν !

Ας μην περιμένουμε λοιπόν λύσεις από εκεί που πηγάζουν τα προβλήματα και ας αναλάβουμε όλοι την ευθύνη που μας αναλογεί. Να και ένα άλλο συγκριτικό πλεονέκτημα του ανθρώπου.

Βαρβάρα Τσιάλτα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *