Eβδομαδιαία Πολιτική – Οικονομική – Ναυτιλιακή – Φιλολογική εφημερίδα στην υπηρεσία των Δήμων του Πειραιά και των νησιών

ΔΙΑΦΟΡΑΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ο άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας στο «Ενορία εν δράσει»

δανιήλ ευαγγελίστριαΣυνεχίστηκε την Τετάρτη 6 Απριλίου, με την 9η διαδικτυακή συνάντηση, η σειρά παρουσιάσεων με γενικό τίτλο «Πατερικός λόγος», που πραγματοποιείται κάθε Τετάρτη, στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Σεμιναρίων του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».

Η συνάντηση ήταν αφιερωμένη στον άγιο Κύριλλο Αλεξανδρείας. Τη σειρά επιμελείται ο Αρχιμανδρίτης π. Δανιήλ Ψωίνος, Θεολόγος, Ιεροκήρυκας.

Το Σεμινάριο είναι ανοιχτό σε όλους και η παρακολούθηση του γίνεται μόνο διαδικτυακά, μέσα από το κανάλι του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…» στο YouTube.

Μετά τον Μ. Αθανάσιο, που υπήρξε ο ασυμβίβαστος υπερασπιστής του δόγματος της Αγίας Τριάδος, η Εκκλησία της Αλεξάνδρειας έχει να καυχηθεί για έναν άλλο μεγάλο άγιο, τον άγιο Κύριλλο, τον υπέρμαχο της Θεοτόκου, που έγινε ο θεμελιωτής του δόγματος της ενανθρωπήσεως του Χριστού.

Γεννήθηκε το 375 μ.Χ. και από πολύ νωρίς τέθηκε υπό την προστασία του θείου του, Θεοφίλου, Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας, που του εξασφάλισε ολοκληρωμένη μόρφωση στην ρητορική, την φιλοσοφία, πρωτίστως όμως στην Αγία Γραφή.

Σε ηλικία 18 ετών, ο Θεόφιλος τον έστειλε στην έρημο της Νιτρίας, για να μορφωθεί και ασκητικά. Όταν μετά από πέντε χρόνια επέστρεψε στην Αλεξάνδρεια, έθεσε την μεγάλη του παιδεία στην υπηρεσία της Εκκλησίας. Ο θείος του, του εμπιστεύθηκε την διδασκαλία της Αγίας Γραφής, τον ενέταξε στον κλήρο και τον προετοίμαζε για διάδοχο του.

Όταν κοιμήθηκε ο Θεόφιλος, ο άγιος Κύριλλος χειροτονήθηκε Αρχιεπίσκοπος Αλεξανδρείας, παρά τις αντιδράσεις μίας μερίδας πιστών, που υποστήριζε γι’ αυτήν την θέση, τον Αρχιδιάκονο Τιμόθεο. Από την στιγμή που χειροτονήθηκε, με τον ενεργητικό χαρακτήρα του και τον φλογερό ζήλο του για την υπεράσπιση της αλήθειας, επιδόθηκε στην στερέωση της ενότητας της Εκκλησίας.

Ο άγιος Κύριλλος, εξέδωσε πασχάλιο επιστολή, με την δογματική διδασκαλία ότι όντως η Παναγία γέννησε τον ενανθρωπήσαντα Υιό του Θεού και συνεπώς πρέπει να ονομάζεται Θεοτόκος κι όχι Χριστοτόκος. Απηύθυνε ακόμη στον αυτοκράτορα Θεοδόσιο, μία πραγματεία περί της ορθής πίστης, ενώ έστειλε και στον Πάπα Ρώμης Κελεστίνο, έκθεση για τις πλάνες του Νεστόριου και ο Πάπας συγκάλεσε σύνοδο στη Ρώμη που τις καταδίκασε.

Ο άγιος Κύριλλος συγκάλεσε σύνοδο των Επισκόπων της Αιγύπτου, η οποία συνέταξε έκθεση χριστολογικού δόγματος που την ακολουθούσαν δώδεκα αναθεματισμοί των προτάσεων του Νεστόριου. Μετά από περιπέτειες, συνεκλήθη τελικά στην Έφεσο, το 431, η Γ’ Οικουμενική Σύνοδος που διακήρυξε το βάσιμο του όρου Θεοτόκος για το πρόσωπο της Παναγίας και καθαίρεσε τον Νεστόριο.

Όσον αφορά στο τριαδικό του Θεού, επιμένει στην ενότητα της ουσίας και στην ετερότητα των υποστάσεων, τονίζοντας πως υπάρχει κοινή θέληση και κοινή ενέργεια στις υποστάσεις της Αγίας Τριάδος. Για το πρόσωπο του Χριστού, σημείωσε, πως ο Θεός Λόγος προσέλαβε ολόκληρη την ανθρώπινη φύση, με σώμα και ψυχή. Ο άνθρωπος μπορεί να αναγεννηθεί, μετέχοντας στο Σώμα του Χριστού, όταν ενωθεί με τον ίδιο τον Χριστό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *